Bezoek aan Innovation Boulevard, shops van de toekomst in Antwerpen
02.12.2015

Bezoek aan Innovation Boulevard, shops van de toekomst in Antwerpen

Klanten een gepersonaliseerde service geven met de hulp van digitale technologie. Dat is het idee achter ‘Innovation Boulevard’. Vicepremier en minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo bezocht samen met een sectordelegatie het digitale innovatieproject op de Antwerpse Meir. Ze beleefden er zelf hoe digitale technologie het shoppen van de toekomst vorm geeft.

Innovation Boulevard laat de Antwerpse consumenten in meerdere grote en kleinere winkels kennismaken met een waaier aan digitale winkelinnovaties. Het project, een initiatief van de Vlaamse kmo Digitopia, is er sinds kort live. Consumenten vormen er mee het testpubliek dat deze innovaties continu zal doen evolueren.

De winkels zetten een hele reeks digitale toepassingen in die ervoor zorgen dat winkelen persoonlijker, efficiënter en aangenamer wordt. Dat gebeurt onder meer door gepersonaliseerde displays die inspelen op persoonlijke interesses, virtuele wachtrijen of interactieve digitale spiegels.

Alexander De Croo zakte samen met Marc Lambotte (CEO Agoria), Luc Ardies (Directeur Retail, UNIZO) en Stany Vaes (COMEOS) af naar Innovation Boulevard. Samen met burgemeester Bart De Wever en schepen voor Middenstand Koen Kennis bezochten ze er onder meer:

  • Interactive Fitting Room – Via RFID worden je kleren herkend en via een interactieve spiegel navigeer je naar meer productinformatie, alternatieve modellen en kleuren, , of communiceer je met de winkelmedewerker om een ander kledingstuk naar de paskamer te brengen – Toepassing live bij McGregor (Schoenmarkt 6).
  • QLESS – Vermijd lange wachtrijen door aan te sluiten in een virtuele rij op je mobiel apparaat. Een SMS geeft aan wanneer het jouw beurt is. Wil je eerst nog een andere winkel binnenlopen, dan kan je je wachtplaats dynamisch aanpassen zodat je je beurt niet voorbij hoeft te laten gaan, mocht het iets langer duren dan verwacht. – Toepassing live bij Jetair Center (Meirbrug 2).
  • Pikeezy Mobile – Beslis zelf waar en wanneer je je lunch of kofiie bestelt én al of niet betaalt vanop je smartphone. Je wordt verwittigd wanneer je bestelling klaar ligt. – Toepassing live bij Café Maurice (Schoenmarkt 35).
  • Touch & GO – Koppel je smartphone draadloos aan een digitaal scherm in de etalage – met enkele clicks beheer je zelf de content of verzamel je je favoriete aanbiedingen in één keer op je mobiele telefoon zodat je ze ook later in alle rust kan raadplegen. – Toepassing live bij JetairCenter (Meirbrug 2) en op de videowall in de Boerentoren.

Alexander De Croo: “De retailsector staat voor een ingrijpende digitale revolutie. Innovation Boulevard toont hoe digitale technologie nieuwe kansen geeft aan klassieke retailers. Winkels kunnen hun klanten een nieuwe, gepersonaliseerde winkelervaring aanbieden. Ik hoop dat dit een proeftuin kan zijn voor de rest van ons land.”

Terug naar overzicht

Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten naar een recentere versie.