E-commerce
05.05.2015

E-commerce Platform moet e-commerce sector versterken

Meer jobs en groei realiseren in de Belgische e-commerce sector. Dat is de belangrijkste doelstelling van het E-Commerce Platform dat Alexander De Croo en Willy Borsus vandaag samen met de sector lanceren. Het E-Commerce Platform brengt overheid en e-commerce spelers samen voor overleg, zal sleutelelementen voor groei in de e-commerce identificeren en oplossingen aanreiken. 

Onder impuls van minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo en minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO’s Willy Borsus staken verschillende stakeholders uit de Belgische e-commerce sector vandaag voor de eerste keer de koppen samen. Naast sector- en werkgeversorganisaties (Comeos, BeCommerce, FeWeb, VBO, Agoria, Unizo, UCM) namen ook vertegenwoordigers van de banksector en de overheid deel aan de eerste vergadering van het E-Commerce Platform. Zij zullen op regelmatige basis samenzitten om de structurele handicaps van de Belgische e-commerce sector ten opzichte van het buitenland weg te werken.

Alexander De Croo: “E-commerce is in volle expansie. Jammer genoeg zijn acht van de tien grootste e-commerce bedrijven die in ons land actief zijn, buitenlandse bedrijven. De Belgische e-commerce sector moet alle kansen krijgen om die achterstand in te halen. Het e-commerce platform wil daarbij de nodige ondersteuning bieden door in dialoog te gaan en oplossingen uit te werken, bijvoorbeeld op het vlak van een groeivriendelijke fiscaliteit, innovatieve online betaalsystemen en logistieke uitdagingen.”

Willy Borsus: “E-commerce vertegenwoordigt niet alleen een aanzienlijke meerwaarde voor de consument die alles op elk moment kan vinden. Ook voor KMO’s en zelfstandigen is het een sector met toekomst die – onder andere – hun exportcapaciteit een boost kan geven. Toch blijkt uit recente studies dat slechts een kwart van de KMO’s internationaal actief is. Met het E-commerce Platform willen we samenwerking stimuleren om zo ondernemerschap en durf aan te moedigen. Daarbij moeten we e-commerce zien als een opportuniteit, die complementair is met buurtwinkels.”

Het E-commerce Platform kadert binnen Digital Belgium, de ruimere strategie van de federale regering om van ons land een digitale topper te maken. Om start-ups en KMO’s hierin hun rol te laten spelen is het belangrijk de vinger aan de pols te houden. Het overlegplatform vindt daarvoor inspiratie bij gelijkaardige succesvolle overlegstructuren, met name het overlegplatform Biopharma dat tien jaar geleden voor de eerste keer overheid en farmaceutische sector samenbracht om de farmaceutische investeringen in ons land te verankeren.

Terug naar overzicht

Om onze website optimaal te kunnen gebruiken, raden we u aan om uw browser te updaten naar een recentere versie.